Andromeda

Nov 20, 2014

Jak dieta wpływa na równowagę flory bakteryjnej w jelitach?

W naszym układzie pokarmowym  żyją miliony mikroorganizmów, głównie bakterii, a także grzybów, które koegzystują ze sobą. Nie wszystkie jednak są dobre dla naszego organizmu - część z nich to patogeny, które powodują choroby i różne dolegliwości.

Dysbioza (dysbakterioza) to zaburzenia równowagi bakterii zasiedlających nasz układ pokarmowy. Dysbioza to nadmiar patogennych (złych) bakterii i innych niepożądanych mikroorganizmów nad tą właściwą „dobrą, zdrową” mikroflorą jelitową. Taki szkodliwy stan zmienia aktywność metaboliczną jelit, „złe” bakterie uwalniają toksyczne substancje, które mogą powodować wiele schorzeń i dolegliwości.

Czytaj więcej>>>>

Typowe objawy kojarzone z dysbakteriozą to:

- ból brzucha, żołądka

- biegunka

- zaparcia

- wzdęcia, gazy

- nieprzyjemny zapach

- zmęczenie

W naszym pożywieniu jest wiele składników, które poprawiają harmonię flory bakteryjnej w jelitach. W dzisiejszych czasach trudno jest zadbać o dietę, która zapewni nam wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Coraz częściej sięgamy po przetworzone produkty ubogie w składniki potrzebne dla zdrowia, w tym bakterie probiotyczne. Polecamy Vita Biosa -ekstrakt z 19 gatunków roślin takich, a także żywe kultury 7 bakterii probiotycznych


Zachęcamy do przeczytania listy produktów, które powinny być uwzględnione w naszej codziennej diecie, ponieważ wpływają na rozmnażanie się "dobrych bakterii". Jednocześnie zalecamy unikanie kilku składników, które wpływają na rozwój "złych" mikroorganizmów np. grzybów.

Błonnik (np. jabłkowy, babka jajowata)- zapewnia regularne wypróżnienia i usuwa z organizmu cholesterol, toksyny, substancje rakotwórcze. Błonnik zapewnia także pokarm przyjaznym bakteriom.

Orzechy i nasiona

Produkty fermentowane źródłem bakterii probiotycznych: jogurt, kefir, twaróg, tofu, kapusta kiszona

Warzywa krzyżowe np. kalafior, brokuły, brukselka, kapusta, fasola, soczewica – zawierają związki glukozynolany, które ulegają fermentacji (paliwo dla bakterii). Warzywa te zawierają także sulforafan, który blokuje namnażanie się Helicobacter pylori

Tłuszcz np. olej z ryb, olej lniany, olej z pestek dyni

Ryby, zwłaszcza oleiste

Substancje przeciwgrzybicze np. czosnek, oliwa z oliwek, biotyna, sok z aloesuolejek z oregano (80%)ekstrakt z nasion grapefruita

Probiotyki (żywe bakterie) i prebiotyki (substancje, suplementy sprzyjające namnażaniu się pożytecznych bakterii) – chronią przed wytwarzaniem toksyn w jelitach, zapobiegają zapaleniu jelit, powstawania raka jelit, zapobiegają alergiom, mają działanie przeciwzapalne, zwiększają wchłanianie minerałów w jelicie, podnoszą odporność organizmu (szczególnie u dzieci i osób starszych).

 

Unikaj:

cukru we wszystkich postaciach (nawet słodkie owoce). Cukier, węglowodany – są pokarmem dla patogennych drożdży, które uwielbiają słodkie pożywienie. Cukier ułatwia patogennym drożdżakom candida

pokarmów nierafinowanych (biały ryz, makaron, pieczywo)

przekąsek (chipsy, ciastka)

 

Źródło: Książka „Nie powinnam tego jeść” Maria Cross


« Powrót

Copyright 2019. All rights reserved.

made by Esencja Studio